Mikael Carlsson började arbeta inom livsmedelsbranschen redan för 25 år sedan. Det är en gedigen erfarenhet som ligger till grund för det arbete han gör i dag. Efter några år på bland annat Unilever och Pågen hamnade han till slut på Continental Bakeries och Gille, där han nu är inne på sitt fjärde år som vd.

– På Pågen bakas bröd och kanelgifflar, så hoppet till småkakor var inte så långt, säger Mikael Carlsson.

Mikael Carlsson är 47 år, fotbollsfantast, uppvuxen i Kristianstad men bor i dag med sin sambo och 13-åriga dotter i Helsingborg. När han inte sitter vid sitt kontor i Åsljunga, träffar kunder eller är på huvudkontoret i Holland spelar han tennis, löptränar, reser till Medelhavet med familjen och tittar på en hel del fotbollsmatcher. Och kanske inte helt oväntat är det HIF, Helsingborgs IF, som ligger honom närmast om hjärtat.

– Och Liverpool, berättar Carlsson, som han för första gången i fjol var och såg live på hemmaarenan Anfield Road.

Det stora idrottsintresset och sin bakgrund som fotbollstränare hämtar han dagligen inspiration och lärdom från för att skapa ett bra ledarskap.

– Ledarskapet brinner jag för, det är jätteviktigt att jobba som ett lag.

Förutom sitt ledarskap tror Carlsson att det är den tidigare erfarenheten som gör att han passar som vd på Gille.

– Jag har mycket erfarenhet av att jobba med stora kunder, både nationellt och internationellt, vilket är jätteviktigt. Det gäller att jobba i nära samarbete med de stora kunderna. Det har jag gjort väldigt mycket i mina tidigare jobb och det är nog förutom mitt ledarskap en av de stora styrkorna.

Det Carlsson fastnade för när han för fyra år sedan fick frågan om att arbeta på Gille var företagets historia. Förutom att han tyckte att det verkade vara ett spännande företag med goda tillväxtmöjligheter såg han det också som ett kulturarv med den djupt rotade fikatraditionen som finns i samhället. En tradition som han gärna ville föra ut i världen.

 

Vad har du för mål med Gille? 

– Ett av målen är att nå den yngre generationen, ett annat är att få ut produkter på exportmarknaden i större utsträckning. Att nå drömgränsen 500 miljoner i omsättning är ett kortsiktigt mål. Vi var nära ifjol när vi hamnade på försmädliga 499 miljoner men jag hoppas att vi kan ta det i år i stället. Det har varit ett mål sedan jag kom hit. Efter det får vi ta nästa steg och sätta nya ribbor.

 

Och så den oundvikliga frågan: vilken är din favoritkaka?

– Punschrullen tycker jag om. Och Gillebollarna också. Kondisprodukterna är väldigt fina. Sen har jag ju förmånen att få vara med och smaka produkter tillsammans med produktionsutvecklarna, så det blir en hel del smakprov. Därför är det kanske extra viktigt med tennis och löpning, skrattar Carlsson.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn