Gille ska öka sin försäljning genom ny förpackningsdesign, uppbackat av kampanjer på utomhustavlor, i tv och tidningar under hösten.

De senaste åren har konkurrensen blivit allt tuffare inom kaksegmentet. Slaget om konsumentens gunst står i butiken eftersom småkakor är impulsvaror. Det är här konsumenten blixtsnabbt fattar beslut om kakorna får följa med i kundvagnen eller inte. Design är ett viktigt konkurrensmedel.

– Vi anser, liksom många andra, att det finns ett positivt samband mellan satsningar på design och lönsamhet. Med ny design ska Gille bli tydligare i butik. Den ökade synligheten kommer hjälpa oss att öka försäljningen i butik, säger Henrik Ringdahl, marknadschef på Continental Bakeries North Europe, som utvecklar, marknadsför och tillverkar kakor under varumärket Gille.

– Förpackningsdesignen är oerhört viktig. Enkelt uttryckt: Syns vi inte, finns vi inte. Den ska vara särskiljande så att konsumenten kan hitta produkten för att kunna köpa den, säger Joacim Nordberg, projektledare på designbyrån BVD, som haft uppdraget att förse Gillesortimentet med nya kläder.

De tydliga, starka färgerna rosa och svart ger förpackningen en annan kraft än tidigare. Den röd-rosa färgen används i fyra olika mönster som är inspirerade från vanliga köksattiraljer såsom grytlappar, kokböcker och kökshanddukar. Den rosa färgen kontrasteras av den svarta färgen som ger ett sobert intryck och en känsla av kvalitet. Även Gilles logotyp, en gammaldags järnskylt, är svart och förstärker känslan av att råvarorna är valda med omsorg.

Bytet av design understöds av kampanjer i tidningar, på utomhustavlor, och i tv under hela hösten för att öka kännedomen och stödja försäljningen.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng