Att ta fram en nyhet låter kanske enklare än vad det egentligen är. Många led ska godkänna produkten innan den förhoppningsvis kvalar in i butikerna. Någon som har koll på hela processen är Gilles marknadschef Camilla Tuvesson.

Camilla Tuvesson har alltid arbetat med sälj och marknadsföring. På Continental Bakeries i Åsljunga har hon varit de senaste sex åren. Som marknadschef är hon med från ax till limpa när det gäller att lansera nya produkter. Bara under 2018 har Gille haft två stora lanseringar. Först ut var Gille Sportbollar – en mer hälsosam nyhet med 75 procent mindre socker, sju procent fiber och hallonbitar. Den senaste lanseringen hon var med och arbetade fram är konceptet ”SJU SORTERS KAKOR” som i dag finns att köpa i Ica,- Coop- och Citygrossbutiker runt om i hela Sverige.

– Vi tycker att vi hittade ett bra koncept som verkligen passar varumärket Gille. Sju sorters kakor har en lång tradition som än i dag finns i människors minne, berättar Camilla.

Hur fick ni idén om ”SJU SORTERS KAKOR”?
– Vi har jobbat mycket med att nå en yngre målgrupp och barnfamiljer under den senaste tiden. Efter konsumentundersökningar kom vi fram till att yngre vill ha ”lite fest” varje dag och att småkakor alltid ska finnas hemma i skafferiet. Den nya fikatrenden passar väldigt bra in på vårt sortiment och med konceptet ”SJU SORTERS KAKOR” lyfter vi en genuin festlig tradition och gemenskap vidare till nya generationer där man enkelt kan umgås och unna sig något gott även i vardagen.

Berätta lite om smakerna?
– Under intervjuerna kom vi fram till att retrotrenden är väldigt stark just nu. Man vill dels ha nya smaker, men även smaker man kommer ihåg från förr. Först ut blev därför Drottningkakor, Chokladkakor och Ingefärakakor. Drottningkakan representerar det traditionella och Chokladkakan tog vi fram för att väldigt många älskar choklad. Ingefärakakan är den som sticker ut lite av dessa tre och är en kaka med sting. Målet är att det ska bli ett spännande sortiment som vi kommer att utveckla efterhand.

Men det räcker självklart inte med att bara ha en bra idé. Innan den verkliga produkten går att köpa ute i butikerna är det många led som ska vara med och bestämma. Den ska presenteras internt, för kunder i olika led och säljare. Produkten måste bli listad, vilket betyder att den måste bli godkänd för att få säljas i respektive kedjas butiker. Kort sagt är det mycket som måste klaffa – det räcker inte alltid att kakan är fantastisk god. Med ”SJU SORTERS KAKOR” blev det lyckligtvis listning, och de tre första smakerna finns i dag ute i kakhyllorna.

– Nu går arbetet vidare med att stötta produkterna genom olika marknadsföringsinsatser och få konsumenter att vilja prova nyheterna. Just nu har vi bland annat dragit igång en provsmakarkampanj för att verkligen få veta vad konsumenterna tycker om de nya kakorna.

Varför passar det här jobbet dig?
– Dels för att jag är intresserad av konsumenter och trender, beteenden överhuvudtaget tycker jag är spännande. Men också för att jag tycker att det är väldigt kul att jobba med dagligvaror och då framför allt livsmedel eftersom jag också har ett matintresse. Det är en bransch med högt tempo och jag gillar någonstans att det alltid händer något. Det är snabba beslut och ibland snabba vändningar och den ena dagen är inte den andra lik. Sedan är det också väldigt intressant och inspirerande att jobba med varumärkesutveckling och Gille är ett fantastiskt fint varumärke med en mycket god värdegrund.

Slutligen, vilken är din favoritkaka?
– Just nu är det Sportbollarna. De är riktigt goda.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng